torsdag 30 juli 2009

i denna ljuva sommartid

foto&dukning: Magdalena Ahlberg
Jag älskar att skapa stämningar och miljöer och vid en riktig festmåltid finns möjligheter att skapa ett riktigt skådespel! En fest-middag kan man njuta med alla sinnen; doft, smak, känsel, hörsel och syn!

Så mitt bästa dukningstips för fest är att duka just för alla 5 sinnena, då får du med allt för en lyckad fest!

Vad är temat? vad är intrycket du vill få? vad ska ni äta, vad är det för typ av fest? På dessa bilder har jag dukat med det som finns i butiken, lite inspiration :)



foto&dukning: Magdalena Ahlberg
Det krävs lite planering och förberedelser om man skall duka
till en viktig fest. Men det är det värt! man har en tendens att njuta mer vid ett vackert bord, men framförallt tror jag att dina gäster kommer att få känna sig lite speciella och viktiga :) och det är alltid roligt när någon lagt ner lite extra på just dukning :)
(på bilden ser ni vinglas och champagenglas från butiken)

foto&dukning: Magdalena Ahlberg
med stora vita dukar får d
u till den lyxiga känslan :)


foto&dukning: Magdalena Ahlberg
med hjälp av naturens egna resurser som blommor och frukt skapar man otroligt lätt både vackra och ibland exotiska teman. På bilderna har jag använt mig av Ananas för den exotiska sommarkänslan, men även Klematis och rhodedendron från egen trädgård.

(tallrikar från butiken)

foto&dukning: Magdalena Ahlberg
Pionerna ni ser i den stora vasen är faktiskt det enda konstgjorda på bilderna men snart blommar mina egna vita Pioner på tomten :)


(den stora vasen samt de konstgjorda Pionerna finns i butiken)



foto&dukning: Magdalena Ahlberg

foto&dukning: Magdalena Ahlberg
allt
i porslin och glas ni ser på bilderna finns i butiken.

KÖK & DUKNING
www.parcourrier.se


ps om jag hade en fest sedan efter denna dukning? nejdå, allt plockades ner och sen blev det en vanlig grillkväll utan vita dukar :) fast jag hade gärna velat slå mig ner vid detta bord :-D glada hälsningar, Magdalena

1 kommentar:

anemonen sa...

Så mycket vackert. Jag älskar också att dekorera ett bord på detta viset. Det förhöjer stämningen och är ett måste för mig när jag skall äta gott och länge.